У оквиру пројекта „Образовање за права детета“, уз подршку Ужичког центра за права детета и Песталоци дечје фондације из Швајцарске, у нашој школи је 7. и 8. октобра 2019. одржан Тренинг о правима детета за 25 ученика 6. и 7. разреда. Радионице су протицале у подстицајној и радној атмосфери школске библиотеке.
Првог дана обуке ученици су се упознали са одредбама Kонвенције о дечијим правима а затим су, кроз радионицу „Ситуације кршења права“, препознавали која су права детета прекршена у пет ситуација описаних на цедуљицама за сваку групу.
Ради боље мотивације за рад, ученици су одиграли на степеништу „Игру сиромаштва“, из које су закључили да немају сви исте полазне основе и да не успева свако да се попне до врха друштвене лествице. Aнализирана је песма против расизма „You Call Me Colored“, коју је написало једно афричко дете, затим „Прича добром човеку“, као и „Бајку о мишу“. Како ове приче говоре о емпатији, ученици су закључили колико је важно саосећати са другима, посебно са онима који су у невољи.
У наставку смо одгледали четири кратка цртана филма, које као своје ресурсе нуди Дигитални водич настао у оквиру пројекта Безбедан интернет за целу породицу, који су покренули УНИЦЕФ и Теленор, а спроводе Министарство просвете, науке и технолошког развоја и Ужички центар за права детета.
Другог дана тренинга наставнице Соња Столић и Душица Додић са ученицима су разговарале о правима и обавезама у школи, јер је школа место где се деца не само упознају са својим правима, већ и место где живе своја права. Затим су се упознали са појмом дискриминације, доносећи закључке о ситуацијама у којима има и о ситуацијама у којима нема дискриминације. Потом је требало да ученици у оквиру својих група сами пронађу уљеза, тј. пример који не представља дискриминацију.
Учесници су кроз презентацију упознати са врстама насиља од којих свако има три нивоа, а кроз радионицу је требало да одреде која је врста и који ниво насиља у случају описаном на цедуљици.
Уследила је презентација о толеранцији, а након тога квиз Kahoot, који је показао да су деца током ова два дана доста научила о својим правима. Пошто је један од учесника дечак који је на почетку ове школске године дошао из Белорусије, наредни квиз о дечјим правима био је на белоруском да би се сви „ставили у његове ципеле“. У апликацији Ментиметар, гласајући путем својих мобилних телефона, ђаци су изразили своје мишљење о овом дводневном тренингу и водитељима, из чега је закључено да је тренинг протекао у пријатној и пријатељској атмосфери, да је тема важна и актуелна, а да су водитељи излагали јасно и занимљиво.